Köpvillkor

Allmän information
ImseVimse är ett svenskt företag som grundades år 1988 av Marie Walleberg, och har sedan dess utvecklat och sålt funktionella och återanvändningsbara textilprodukter med omtanke för människor och miljö. Nedan följer mer detaljerad information kring våra allmänna köpevillkor.

Priser
ImseVimse AB har sitt säte i Sverige och betalar svensk moms. Samtliga priser är i svenska kronor och inkluderar 25% moms.

Leverans
Din beställning behandlas inom 1–4 dagar. Normal leveranstid inom Sverige är mellan 2–4 arbetsdagar. När varan har lämnat vårt lager övergår ansvaret för leveranstider till fraktbolagen. Vi reserverar oss för eventuella förseningar beroende på yttre faktorer utanför ImseVimses kontroll.

Beställda varor skickas med PostNord som 1: a klass brev och vid större försändelser skickas paketet med DHL till närmsta utlämningsställe. Observera att du måste ange samma namn som står på legitimationen, annars kan du få problem att hämta ut ditt paket. PostNord levererar normalt inom 1–2 arbetsdagar, för vissa orter som till exempelvis Gotland och Norrland bör man räkna med 1–2 dagar extra.

Fraktavgift och betalning
Frakt tillkommer med 29 SEK inom Sverige. Betalning sker via Klarna Checkout. Läs mer om Klarnas köparskydd här.

Ändra i varukorgen
Du kan granska och göra ändringar i varukorgen innan du slutför din beställning. När du slutfört ditt köp och därmed godkänt ImseVimse AB’s villkor är du bunden till ditt köp.

Ändra eller avbryta order vid slutfört köp
Vi kan ändra eller avbryta din order om den inte har skickats än. Vi försöker ha en snabb hantering av inkomna order, vilket innebär att tiden för att ändra eller avbryta slutförd order är begränsad. När din order lämnat lagret finns det ingen möjlighet att ändra eller avbryta ordern – då rekommenderar vi att du gör en ny beställning om du vill komplettera med produkter eller returnerar ordern/delar av ordern om du ångrar ditt köp. Vi har 14 dagars ångerrätt.

Ändra leveransadress
Om du har angivit felaktiga kontaktuppgifter är det din skyldighet att kontakta kundservice omedelbart för ändring. Vi försöker ha en snabb hantering av inkomna order, vilket innebär att tiden för att ändra en slutförd order är begränsad. ImseVimse ansvarar inte över att ordern kommit fel där konsument angivit felaktig information.

Ej uthämtade paket
Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Därför tar vi ut en avgift om 100 SEK om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning nedan.

Retur- och bytespolicy
I enlighet med distansavtalslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp och returnera produkter utan att behöva ange varför. Ångerfristen är 14 dagar (den tiden konsumenten har på sig att ångra köpet kallas för ångerfrist och börjar löpa dagen efter konsumenten tagit emot varan). Om du ångrar ditt köp skall du skickat meddelande till kundservice om ångerrätt innan ångerfristen löpt ut.
        1.1 Returnering
När du har ångrat ditt köp skall varan skickas tillbaka till ImseVimse inom 14 dagar från den dagen du meddelat oss att du ångrat dig. Vår retursedel skall vara ifylld och finnas med i returneringen eller en lapp som motsvarar informationen i retursedeln, den finner du här: retursedel. Vi bekostar inte fraktavgift vid returnering och du bestämmer själv hur du skickar tillbaka varan, men tänk på att du ansvarar för varan ända tills den är tillbaka hos oss.
        1.2. Byte
Vid eventuella önskemål om att byta vara vid felbeställning av storlek, mönster etc. Vänligen fyll i vår retursedel med information om vilken vara du vill byta till eller lämna en lapp som motsvarar informationen i retursedeln. Det tillkommer inga extra kostnader för att få bytesvarorna utskickade, då vi anser att du redan betalat fraktavgift vid första köptillfället.

När vi har tagit emot din returnering kommer vi genomföra en eventuell återbetalning eller sända dig nya varor, beroende på om du önskar ångra hela köpet eller delar av köpet, eller byta produkten/produkterna mot en annan. Det kan tillkomma prisavdrag som motsvarar varans värdeminskning om varan är använd eller skadad.

Reklamation
Om du har fått fel vara, om varan är skadad eller om det är något annat fel på varan, var vänlig kontakta kundservice och få ett godkännande innan du returnerar produkten. Vi tar endast emot reklamationer som avser ursprungliga fel. Du har rätt att reklamera ett ursprungligt fel inom 3 år enligt konsumentköplagen, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Ett ursprungligt fel kan vara fabrikationsfel eller fel som varan hade innan du fick den. Vi uppmanar att omgående kontakta kundservice när ett fel upptäckts, där 2 månader anses som skälig tid för anmälan.
        1.1 Hantering av reklamation
När du reklamerar en vara som är köpt från vår hemsida skapar vi ett ärende kopplat till ditt ordernummer som du fick vid köpet. Du sänder in den felaktiga varan till vår produktionsavdelning med beskrivning av vad som är fel med varan/har gått fel med varan. Produktionsavdelningen testar därefter problembeskrivningen och utvärderar resultatet för att se om det är något fel på varan.
        1.2. Beviljad reklamation
Om produktionsavdelningen godkänner reklamationen, förbehåller vi oss rätten att i första hand reparera varan. Om det inte är möjligt, erbjuder vi en ny vara eller byte till en likvärdig produkt av samma värde. Om det inte finns någon likvärdig produkt, återbetalar vi köpesumman och de eventuella fraktavgifter som du haft i samband med reklamationen.
        1.3. Obeviljad reklamation
Om produktionsavdelningen inte anser att det är ett ursprungligt fel på varan kommer vi sända tillbaka varan till konsumenten.

Vi påminner om att detta är ImseVimse’s reklamationsvillkor. Om ordern gjordes hos våra återförsäljare via fysisk butik eller en annan hemsida än www.imsevimse.se/.com/.fr/.de/.co.uk, vänligen återkoppla till butiken/hemsidan, då de kan ha andra köp- och reklamationsvillkor.

Adress för returnering
ImseVimse AB
Visborgsallén 31
621 50 Visby

Garanti
Vi tror på våra produkters kvalité och funktion! Alla produkter med garantimärkning ger dig en garanti på minst 2 år upp till 10 år beroende på vilken produkt du har köpt. Garantiperioden gäller från och med produktens ursprungliga inköpsdatum som står på ditt kvitto (gäller endast varor köpta från och med 2018-06-01. Se garantiförteckning vilka varor det gäller: här).
        - Garantin avser material- eller tillverkningsfel, d.v.s. ett sådant fel som anses ha funnits vid köpet. För att åberopa garantirätten behöver relevant inköpsbevis medföljas, så som originalkvitto samt att du har följt våra användarinstruktioner för produkten. Vid handhavande fel, som t.ex. felanvändning – det vill säga fel som du själv har orsakat på produkten – som vi (ImseVimse) inte kan rå för, det täcks inte av garantin.
        - Vid garanti förbehåller vi oss rätten att i första hand reparera varan. Om det inte är möjligt, erbjuder vi en ny vara eller byte till en likvärdig produkt av samma värde. Om det inte finns någon likvärdig produkt, återbetalar vi köpesumman och de eventuella fraktavgifter som du haft i samband med garantiärendet.
        - Vi tar endast emot varor som är köpta via vår hemsida. Om inköpet gjordes i butik eller hos vår återförsäljare ska garantiärendet hanteras av inköpsstället som står angivet på ditt kvitto.
        - ImseVimse följer den svenska konsumentköplagen, därför har du som konsument – utöver vår garanti –lagstadgad reklamationsrätt i 3 år som avser ursprungliga tillverkningsfel. Läs mer om det på Hallå Konsument. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. För alternativ tvistlösning vid gränsöverskridande köp finns även EU-kommissionens online-plattform, ec.europa.eu/odr.

Kontakta vår kundservice via e-post på info@imsevimse eller telefon på 04898-48 46 46 om du vill ta upp ett garantiärende. Vi håller en nära dialog med dig som kund under ärendets gång för att du ska känna dig trygg med ditt köp hos oss!

Personuppgifter och säkerhet
När du beställer varor hos oss uppger du dina personuppgifter så som namn, adress, telefonnummer och e-postadress. I samband med beställningen godkänner du att vi lagrar dina personuppgifter i vårt affärssystem – detta för att vi kall kunna ge dig bästa service. Dina personuppgifter hanteras i enlighet med GDPR (General Data Protection Regulation). Läs gärna mer om vår personuppgiftspolicy här: personuppgiftspolicy