Fri frakt på ordrar över 499 SEK
Shopping Cart: 0 Produkter

Care from Sweden

Menu

Allmänna villkor

KÖPVILLKOR

ImseVimse är ett svenskt företag som grundades år 1988 av Marie Walleberg, och har sedan dess utvecklat och sålt funktionella och återanvändningsbara textilprodukter med omtanke för människor och miljö. Nedan följer mer detaljerad information kring våra allmänna köpvillkor.

ImseVimse AB har sitt säte i Sverige och betalar svensk moms. Samtliga priser är i svenska kronor och inkluderar 25% moms.

Din beställning behandlas inom 1–4 dagar. Normal leveranstid inom Sverige är mellan 2–4 arbetsdagar. När varan har lämnat vårt lager övergår ansvaret för leveranstider till fraktbolagen. Vi reserverar oss för eventuella förseningar beroende på yttre faktorer utanför ImseVimses kontroll.

Beställda varor skickas med PostNord som 1: a klass brev och vid större försändelser skickas paketet med DHL till närmsta utlämningsställen. Observera att du måste ange samma namn som står på legitimationen, annars kan du få problem att hämta ut ditt paket. 

Frakt tillkommer med 39 SEK inom Sverige. Betalning sker via Klarna Checkout. Läs mer om Klarnas köparskydd här.

Du kan granska och göra ändringar i varukorgen innan du slutför din beställning. När du slutfört ditt köp och därmed godkänt ImseVimse AB’s villkor är du bunden till ditt köp.

Vi kan ändra eller avbryta din order om den inte har skickats än. Vi försöker ha en snabb hantering av inkomna order, vilket innebär att tiden för att ändra eller avbryta slutförd order är begränsad. När din order lämnat lagret finns det ingen möjlighet att ändra eller avbryta ordern – då rekommenderar vi att du gör en ny beställning om du vill komplettera med produkter eller returnerar ordern/delar av ordern om du ångrar ditt köp. Vi har 30 dagars ångerrätt.

Om du har angivit felaktiga kontaktuppgifter är det din skyldighet att kontakta kundservice omedelbart för ändring. Vi försöker ha en snabb hantering av inkomna order, vilket innebär att tiden för att ändra en slutförd order är begränsad. ImseVimse ansvarar inte över att ordern kommit fel där konsument angivit felaktig information.

Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Därför tar vi ut en avgift om 250 SEK om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning nedan.

I enlighet med distansavtalslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp och returnera produkter utan att behöva ange varför. Ångerfristen är 30 dagar (den tiden konsumenten har på sig att ångra köpet kallas för ångerfrist och börjar löpa dagen efter konsumenten tagit emot varan). Om du ångrar ditt köp skall du skickat meddelande till kundservice om ångerrätt innan ångerfristen löpt ut.
1.1 Returnering
När du har ångrat ditt köp skall varan skickas tillbaka till ImseVimse inom 30 dagar från den dagen du meddelat oss att du ångrat dig. Vårt returformulär skall vara ifylld och finnas med i returneringen eller en lapp som motsvarar informationen i retursedeln, den finner du här: returformulär. Vi bekostar inte fraktavgift vid returnering och du bestämmer själv hur du skickar tillbaka varan, men tänk på att du ansvarar för varan ända tills den är tillbaka hos oss.
1.2. Byte
Vid eventuella önskemål om att byta vara vid felbeställning av storlek och mönster. Om du önskar att byta till en helt ny produkt, returnera befintliga produkter och lägg en ny order. Vänligen fyll i vår returformulär med information om vilken vara du vill byta till eller lämna en lapp som motsvarar informationen i returformuläret. Du betalar frakten tillbaka till ImseVimse. Men det tillkommer inga extra kostnader för att få bytesvarorna utskickade, då vi anser att du redan betalat fraktavgift vid första köptillfället.

När vi har tagit emot din returnering kommer vi genomföra en eventuell återbetalning eller sända dig nya varor, beroende på om du önskar ångra hela köpet eller delar av köpet, eller byta produkten/produkterna mot en annan. Det kan tillkomma prisavdrag som motsvarar varans värdeminskning om varan är använd eller skadad.

Om du har fått fel vara, om varan är skadad eller om det är något annat fel på varan, var vänlig kontakta kundservice och få ett godkännande innan du returnerar produkten. Vi tar endast emot reklamationer som avser ursprungliga fel. Du har rätt att reklamera ett ursprungligt fel inom 3 år enligt konsumentköplagen, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Ett ursprungligt fel kan vara fabrikationsfel eller fel som varan hade innan du fick den. Vi uppmanar att omgående kontakta kundservice när ett fel upptäckts, där 2 månader anses som skälig tid för anmälan.
1.1 Hantering av reklamation
När du reklamerar en vara som är köpt från vår hemsida skapar vi ett ärende kopplat till ditt ordernummer som du fick vid köpet. Du sänder in den felaktiga varan till vår produktionsavdelning med beskrivning av vad som är fel med varan/har gått fel med varan. Produktionsavdelningen testar därefter problembeskrivningen och utvärderar resultatet för att se om det är något fel på varan.
1.2. Beviljad reklamation
Om produktionsavdelningen godkänner reklamationen, förbehåller vi oss rätten att i första hand reparera varan. Om det inte är möjligt, erbjuder vi en ny vara eller byte till en likvärdig produkt av samma värde. Om det inte finns någon likvärdig produkt, återbetalar vi köpesumman och de eventuella fraktavgifter som du haft i samband med reklamationen.
1.3. Obeviljad reklamation
Om produktionsavdelningen inte anser att det är ett ursprungligt fel på varan kommer vi sända tillbaka varan till konsumenten.

Vi påminner om att detta är ImseVimse’s reklamationsvillkor. Om ordern gjordes hos våra återförsäljare via fysisk butik eller en annan hemsida än www.imsevimse.se/.fr/.de/.co.uk/.us, vänligen återkoppla till butiken/hemsidan, då de kan ha andra köp- och reklamationsvillkor.

Adress för returnering
ImseVimse AB
Verkstadsgatan 7J
621 41 Visby

 

GARANTI
Vi tror på våra produkters kvalité och funktion! Alla produkter med garantimärkning ger dig en garanti på minst 2 år upp till 10 år beroende på vilken produkt du har köpt. Garantiperioden gäller från och med produktens ursprungliga inköpsdatum som står på ditt kvitto (gäller endast varor köpta från och med 2018-06-01. Se garantiförteckning vilka varor det gäller: Garantiförteckning.
– Garantin avser material- eller tillverkningsfel, d.v.s. ett sådant fel som anses ha funnits vid köpet. För att åberopa garantirätten behöver relevant inköpsbevis medföljas, så som originalkvitto samt att du har följt våra användarinstruktioner för produkten. Vid handhavande fel, som t.ex. felanvändning – det vill säga fel som du själv har orsakat på produkten – som vi (ImseVimse) inte kan rå för, det täcks inte av garantin.
– Vid garanti förbehåller vi oss rätten att i första hand reparera varan. Om det inte är möjligt, erbjuder vi en ny vara eller byte till en likvärdig produkt av samma värde. Om det inte finns någon likvärdig produkt, återbetalar vi köpesumman och de eventuella fraktavgifter som du haft i samband med garantiärendet.
– Vi tar endast emot varor som är köpta via vår hemsida. Om inköpet gjordes i butik eller hos vår återförsäljare ska garantiärendet hanteras av inköpsstället som står angivet på ditt kvitto.
– ImseVimse följer den svenska konsumentköplagen, därför har du som konsument – utöver vår garanti –lagstadgad reklamationsrätt i 3 år som avser ursprungliga tillverkningsfel. Läs mer om det på Hallå Konsument. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. För alternativ tvistlösning vid gränsöverskridande köp finns även EU-kommissionens online-plattform, ec.europa.eu/odr.

Kontakta vår kundservice via e-post på hello@imsevimse eller telefon på 04898-48 46 46 om du vill ta upp ett garantiärende. Vi håller en nära dialog med dig som kund under ärendets gång för att du ska känna dig trygg med ditt köp hos oss!

Som besökare av vår hemsida har du alltid möjlighet att skapa ett konto till Mina sidor – det är kostnadsfritt och frivilligt att bli medlem. För att skapa ett konto behöver du uppge vissa personuppgifter som namn, faktureringsadress, e-postadress och telefonnummer. Du bekräftar att de uppgifter som du fyller i är korrekta och fullständiga, samt ansvarar för felaktigt ifyllda uppgifter. Du ansvarar för att e-postadressen som du angivit är korrekt och att ImseVimse är betrodd kontakt i din e-postlista. 
 
Det är kostnadsfritt att bli medlem som köper en eller flera produkter. Om du önskar avsluta ditt medlemskap kan du antingen göra det själv via Mina sidor eller kontakta kundservice.  

Hyresvillkor

För att kunna hyra en produkt på vår hemsida måste du ha fyllt 18 år, då vår betallösning inte accepterar kreditköp till personer under 18 år enligt svensk lag. Betallösningen förbehåller även rätten att i enskilda fall neka eller ändra din beställning (om du uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar). Läs mer om betalleverantörernas ålderspolicy nedan. 

Du kan endast betala med betallösningen Stripe om du önskar hyra en eller flera produkter. 
 
Klarna: https://www.klarna.com/se/kundservice/hur-gammal-maste-jag-vara-att-anvanda-klarna/ 
Stripehttps://support.stripe.com/questions/age-requirement-to-create-a-stripe-account   

Det är obligatoriskt att ha användarkonto för att kunna hyra våra produkter, därför kommer du bli ombedd att skapa ett sådant om du inte har ett. Om du önskar avsluta ditt användarkonto behöver du säga upp pågående hyrtjänst och sedan begära att stänga ned användarkontot – ditt användarkonto avslutas först när hyrtjänsten har upphört.  

– Som hyrkund är du ansvarig för produkterna under hela hyrestiden, det vill säga även under egen transport, såväl avseende stöld som skadegörelse och åverkan.   
– Du är skyldig att omedelbart underrätta ImseVimse när skada eller förlust uppstått. Vi förbehåller oss rätten att ta betalt för skadade eller förlorade produkter, dock högst med nyanskaffningsvärde.  
– Hyresprodukterna tillhör ImseVimse. Hyrkunden får inte låna ut, pantsätta, överlåta, byta ut eller sälja utrustningen. Hyresprodukterna får inte uthyras i andra hand.

Om du hyr en produkt, och därmed är ansluten till vår hyrtjänst är det bindningstiden och uppsägningsvillkoren för den produkten/paketet som gäller. Läs mer om våra uppsägningsvillkor här. 
 
Om du hyr en produkt framgår uppsägningsvillkor och bindningstid i ditt paket, men även i din orderbekräftelse och ”Mina sidor”. Efter bindningstiden gått ut, fortlöper avtalet tills du säger upp den. Har du valt en hyresperiod på 12 månader är det en månads uppsägningstid efter bindningstiden gått ut. Har du valt att hyra tillsvidare är det 3 månaders uppsägningstid.

Vi har 14 dagars öppetköp vid uthyrning av våra produkter. Samtliga produkter i hyrpaketet ska vara oanvänd och i hyrskick, i sin originalförpackning och ha samtliga etiketter och märkningar kvar. Var varsam, om varorna eller förpackningen har hanterats oförsiktigt kan det bli prisavdrag på återbetalningen.  

Om du hyr en produkt, vänligen se bytesvillkoren för det hyrpaketet i din orderbekräftelse och ”Mina sidor”. Du kan även se våra bytesvillkor på samtliga hyrpaketr.  

Det går inte att nedgradera befintlig hyrtjänst, däremot har du möjlighet att uppgradera din hyrtjänst. Då avslutas din nuvarande hyresperiod och en ny hyresperiod börjar, med ny bindningstid och månadskostnad. Läs mer här.

Om du önskar returnera ditt hyrpaket, vänligen gå in på ”Mina sidor” för att avsluta hyrtjänsten alternativt ringa in till kundtjänst. Vid önskat avslut av hyrtjänst i förtid, d.v.s. innan hyresperioden har gått ut, har du som kund två val: 1) fortsätta betala kostnaden för tjänsten varje månad tills den gått ut eller 2) betala hela summan på tjänsten och avsluta på en gång. Ditt hyrpaket avslutas när slutfakturan är betald och du får en retursedel hemskickad för att returnera produkterna. Du kan läsa våra uppsägningsvillkor för samtliga hyrpaket här.

Om hyrpaketet inte lämnas tillbaka i sin helhet enligt överenskommen tid, debiteras en förseningsavgift motsvarande månadskostnad för varje försenad dag/vecka/månad. Om produkterna inte returneras är du skyldig att betala nyanskaffningsvärdet för en likvärdig produkt.

Det utgår ingen garanti på våra hyrprodukter, däremot har du alltid rätt att reklamera en produkt som du misstänker produktionsfel.  

Hyrprodukterna skall användas, tvättas och skötas enligt anvisning. Läs mer här.
ImseVimse ansvarar för att produkterna tvättas och rengörs professionellt och med omsorg inför varje ny uthyrning. ImseVimse kan inte hållas ansvariga för hälsorelaterade klagomål i samband med en produkt som hyrs ut via vår webbplats. 

Personuppgifter

När du beställer varor hos oss uppger du dina personuppgifter så som namn, adress, telefonnummer och e-postadress. I samband med beställningen godkänner du att vi lagrar dina personuppgifter i vårt affärssystem – detta för att vi kall kunna ge dig bästa service. Dina personuppgifter hanteras i enlighet med GDPR (General Data Protection Regulation). Läs gärna mer om vår personuppgiftspolicy här: personuppgiftspolicy.

Shopping Cart: 0 Produkter

Din varukorg